(Iată ce ne-a scris Lilia… despre ceva foarte important din Germania)

Am sä  spun si eu ceva  la alde Cozer : nu stiu din ce päturä socialä vine fata care invata la Londra, in cazul dat asta nu conteazä, dar ea are perfectä dreptate. Ea a väzut ce multi nu väd, fiindcä au doar un singur  scop: BANUL.  Si asa cum suntem noi, romänii, pouisti, viata de sclavi ne face foarte fericiti.”….Suntem atit de angrenati in sistem, atit de fragmentati, sfirtecati, catalogati, formatati, incit nu ne mai däm seama cä träim un cosmar.” Noi nu ne-am räsuflecat minecile sä construim ceva nou, frumos, ci ne-am räsuflecat pantalonii si am dat bir cu fugitii, acceptind sä fim slugi. Si eu tot. Dacä nu am fi plecat, ne-am fi unit grämäjoarä, cum au fäcut-o nemtii dupä räzboi, si am fi muncit impreunä pentru Moldova si nu i-am fi läsat pe hotii de la Putere sä ne fure si sä ne umileascä, dar  asa am ales calea cea mai usoarä, fiecare cu treaba lui….

La virsta pe care o aveam atunci, romanticä sau poate naivä, cäutind toatä viata doar Suflet, negäsindu-l  nici pinä azi, rämasä cu  o casä  nefinisatä, cu un salariu de 250 lei lunar, primiti odatä la 2-3 luni, cu un copil, tatäl cäruia, desi cäsätorit si cu obligatii, lucrind „provodnic”, fäcind 600 dolari lunar pe tigäri si bäuturi de contrabandä, ne tot spunea,cä are viata lui, lucru pe care nu l-ar fi fäcut in timpul URSS si nici aici, in Germania. Se zvonea pe atunci, cä bärbatii din West sunt mai iubäreti ca ai nostri, mai educati, stiu a pretui femeile, mai familisti. Asa cum credeti si voi tot ce strigä politicienii. Ca in toatä lumea sunt si aici bärbati asa si altfel. Numai cä aici femeile au luptat pentru drepturile lor, unele exagerate, si bärbatii o fac benevol-obligati. Chiar la un an mi-am dat seama cä „Asa cum URSS, ” uniunea de nezduncinat a republicilor libere”, cum spunea imnul sovetic, a fost creatä cindva pentru a aduce fericire oamenilor, iatä cä o nouä uniune hegemonicä a väzut lumina zilei. Precum predecesoarea ei, ea afiseazä nobilile principii ale libertätii, progresului si drepturilor omului. Si tot ca sträbuna Uniune Sovieticä, noua Uniune se foloseste de aceleasi argumente speciale pentru a-si asigura perenitatea si a discredita din start orice criticä.

 Am privit iarna un documentar ce m-a socat : O familie a cerut azil  si 11 ani a locuit cu doi copii ca „Dulder”, adicä räbdati .Copiii au mers la scoalä, au avut preteni, planuri de viitor, si cind cel mare a implinit 18 ani, la ora 12 si 15 minute, Noaptea, au bätut la usä functionarii , i-au luat pe pärinti la bucätärie , copiii in camerä si le-au spus, cä fiul trebue sä päräseascä imediat  tara. Mama a luat cutitul si si-a täiat venele, tatäl a opus rezistentä si a fost dus la politie, mama- la psihiatrie, bäiatul de 18 ani –intr-o masinä cu gratii si dus la Frankfurt, urcat  in avion si trimis la Vilnius. Da, da, la Vilnius.  Nici limba nu o mai cunostea, nu avea pe nimeni si nici bani. A incercat sä munceascä, voia sä invete, dar nu terminase in Hamburg scoala , ii mai rämäseserä 3 luni. Bäiatul a incercat de citeva ori sä se intoarcä, dar a fost izgonit. A 3 oarä nu l-au mai putut izgoni, fiindcä s-a aruncat sub pod, la numai 23 de ani!

 Pärintii, psihic bolnavi, nu mai pot fi alungati. E o cruzime de nedescris!!!!! De ce nu le-au refuzat de la bun inceput, dar dupä 11 ani  trimiti un tinär, färä profesie, nici mäcar scoala nu i-au dat voie s-o finiseze! Si cum rämine cu cea mai superioarä lege– Omenia??!!

 Eu am venit nu ca slugä, ci cu demnitate, ca sotie.

Primul lucru ce l-am făcut a fost să pot vorbi germana.

Nu invatä limba tärii in care locuieste doar un oaspete, un idiot sau un ocupant.

Mä simteam räu de tot, cä aveam de la nastere o gaurä in inimä. Stresul, nedreptatea si divortul m-au dus la limitä. Dar medicii din Gremania, cu tehnicä extramodernä imi spuneau  cä nu am nimic, cä simulez. Chiar si profesorul mi-a spus asa. Pe cind in anii 60 färä tehnicä in Moldova,  la Fälesti si la Chisinäu mi-a fost pusä diagnoza : Viciu cardiac. Am insistat, fiindcä mä terminam si numai internatä in spital, cu cateter si ingitind chisca mi-au väzut gaura mare si imediat trebuia operatie pe cord deschis. Am vrut sä petrec särbätorile cu familia si in Moldova am inhätat un virus gripal. Medicii din Moldova m-au sfätuit sä mä operez dupä ce mä voi trata. Dar in Herzentrum din Hamburg nu l-a interesat asta pe nimeni, aveam programare si conveierul nu poate fi oprit. Nici picioarele nu mi-au fost bandajate, pentru a preveni embolina sau trombozele. Era sä-mi pierd piciorul, acum am probleme cu piciorul. Am avut foarte mari complicatii la rinichi, fiindcä nu am tratat räceala…. In a  4 zi dupä 2 operatii trebuia sä päräsec spitalul, locuri in clinica de reabilitare nu erau incä, erau gata sä mä arunce in stradä….Operatiile mi-au läsat in suflet mai mult o impresie de mäcelärie decit un spital de oameni…..In camera de asteptare la medic inträ intii cei cu asigurare privatä, pe urmä cei cu asigurare de stat, poti astepta 2,3,4 ore.. deci existä oameni de clasa intii si oameni de clasa a doua……medicamentele le primesti tot dupä  categoria de asigurare…Fiul meu doar cu cetätenie romänä m-a vizitat, nu i-au deschis vizä sä vinä in ospetie la mama lui, ah,dacä ar fi fäcut cineva asa ceva pentru copiii nemtilor…,motivind cä ne putem intilni intr-o tarä neuträ, de parcä am fi criminali…Tara e plinä de musulmani. Noi , europenii, nu mai avem loc…Am incercat sä contactez niste edituri, sä editäm niste cärti ale lui Vasilcäu: mi-au spus cä nu au interes…..As putea sä-ti spun muuuuuuuuuuuuuuuuuuuuulte exemple…. Un neamt, ce cautä o femee moldoveancä., mi-a spus, cä inainte era mindru cä era neamt, acu i-i rusine…Cu sigurantä e frumos , au un trai decent…si totusi…ceva, ceva f.important le lipseste….s-a distrus , fiindcä omul creste prin greutäti si suferinte, ei se plictisesc si sunt psihic bolnavi, civilizatia e dezastruoasä , iar UE dintr-o Comunitate de Ajutor Economic Reciproc s-a transformat intr-un Monstru birocratic.

Si apropo…nici pe englezi nu-i am la inimä…toate dezmäturile, toate nebuniile vin de la americani si englezi…niste fetiscane, ce isi aratä titele cu silicon si fundurile goale primesc 4000 euro pentru o iesire, fotbalistii– milioane , iar medicii– citeva mii, desigur tot acest tineret de bani gata e multumit de Occident…un lucrätor la o cantinä are netto 1000 euro, achitind serviciile rämine cu 300 si desigur stä somer, si nefäcind nimic primeste de la stat 500? Un copil crescut de 2 bärbati din start psihic nu e normal… Aceste toate lucruri le gäsiti normale?????!!!!!!

Lilia …, Germania

 

